Schmid Miklós

Sport Mentáltréner

Sport mentáltréning

Mindenre sosem lesz válasz, csak fejlődés van, ami a végtelenségig tart.”  Ismeretlen szerző

A sport mentáltréning elsődleges célja, hogy a sportoló képes legyen a benne lévő potenciált maximalizálni. Olyan eszközöket ad a kezükbe, amit a későbbiekben önállóan is tud használni amikor téthelyzetben vagy nyomás alatt kell teljesítenie. Egy sportolónak a fizikai, technikai, szociális és mentális képességeit kell magas szintre fejlesztenie. A sport mentáltréning az utóbbi kettőben, tud a sportoló segítségére lenni, melyek közvetetten kihatással vannak a fizikai és technikai fejlődésre is. A szociális készségek kialakulásában a családnak, az iskolának és az egyesületnek van a legnagyobb szerepe egy atléta életében. Ezért, ha a csúcsteljesítményre törekszünk, nem elég csak a sportolóval, hanem, -ha van rá lehetőség- a családdal és az egyesülettel is érdemes együttműködni. Szociális készségek alatt értjük például a konfliktuskezelést, a viselkedést edzések közben, az etikus viselkedést, a felelősségvállalást és az empátiát.

A mentális készség fejlesztése a sportoló személyiségre, motivációjára, szokásaira és eredményességeire tér ki elsősorban.

Miben mutatkozik meg a magas fokú mentális állóképesség egy élsportolónál?

 – minden téthelyzetben győzni akar;

 – kitartóan végzi a munkát a „szürke” hétköznapokon is;

 – felvállalja a kockázatot és ezzel együtt a hibázási lehetőséget téthelyzetekben is;

 – a megmérettetés végéig koncentrál és nem enged ki sem vesztes, sem győztes helyzetben;

– gyorsan túllép a kudarcon.

A megbeszéléseket magyar, angol és német nyelven tartom.

Mi történik nálam egy sport mentáltréningen?

Első lépésként részletes beszélgetések és tesztelések során felmérjük a sportoló jelenlegi állapotát a személyiség, mentális készségek, önértékelés, önbizalom, motiváció, nyomás alatti viselkedés, családi dinamika területeken. Ezt követően a cél meghatározása következik, majd elkezdődik a közös munka. A munka főként beszélgetésekből, különböző eszközök használatából és gyakorlatokból áll.

Néhány eszköz, amit alkalmazok a beszélgetések mellett:

  • Videóelemzés

 Itt visszanézzük a versenyeket, elemezzük az érzéseket és gondolatokat. A jó dolgokat megerősítjük, a hibákat észrevesszük, átbeszéljük, megértjük majd javítjuk.

  • Relaxáció

Minden sportolót megtanítok néhány alapvető relaxációs technikára, melyek segítenek a verseny előtti szorongás kezelésében és a fizikai regenerációban. Minden relaxációs gyakorlat egyben egy koncentrációs gyakorlat is, mely abban segít, hogy a sportoló megtanulja kontrollálni gondolatait, érzéseit és ezáltal cselekedeteit.

  • Imagináció

 Ennek során a sportoló képeket, képsorozatokat és érzéseket hoz létre szándékosan „lelki” szemei előtt. Az agyunk a kutatások szerint nem tesz különbséget a valós élmény és a képzelet között, ez csaknem olyan, mintha a valóságban is átélnénk ezeket az élményeket. A versenyekre való felkészülésre, önbizalom növelésre és a hibajavításra használom.

  • Célok felállítása

Olyan célokat állítunk fel, melyet a sportoló magáénak érez és szolgálják a hosszútávú terveit. Ezeket rendszeres időközönként lekövetjük, átbeszéljük, kiértékeljük és szükség esetén módosítjuk. Rész és végeredményeket megünnepeljük.

Megoldásorientáltan dolgozom. Fontos számomra, hogy az elméletek és a magyarázatok mellett közösen, partnerként dolgozzunk és a megoldásra összpontosítsunk. A konzultációim alatt minden esetben egyedi és egyénre szabott megoldásokat találunk ki közösen, hiszen nincs két egyforma élethelyzet. 

 

Magamról

„Csak akkor születtek nagy dolgok, ha bátrak voltak, akik mertek 

S ha százszor tudtak bátrak lenni,

Százszor bátrak és viharvertek.”

Ady Endre: A tűz csiholója

Schmid Miklós vagyok, sportolók és sportszervezetek fejlesztésével foglalkozom. Gyerekkorom óta a sport az, ami leköt és érdekel. 20 évig versenyszerűen fociztam és a mai napig szerves része az életemnek. Ehhez jött hozzá -már felnőtt fejjel- a pszichológia iránti érdeklődés. Ebből a kettőből állt össze az, hogy sportolók mentális fejlesztésével foglalkozzak. 11 évig dolgoztam multinacionális cégeknél, abból 6 évet vezetőként. Az ott szerzett tapasztalataimat szerettem volna használni, így kezdtem el sportszervezetekkel is együttműködni. Élvezem, hogy sportolói közegben, ebben a szemléletmódban élő emberekkel foglalkozhatok. Azt gondolom, hogy az élsportban a mentális állóképesség fejlesztése tartalmaz még kiaknázatlan lehetőségeket. Küldetésem, hogy Magyarországon minél több sportolóval, családdal, edzővel és sportszervezettel megismertessem és megszerettessem a mentális munkát.

Tanulmányaim:

Pécsi Tudományegyetem, Természettudományi Kar, Sportszervező Bsc – diploma

Pécsi Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Mentálhigiénés szakember és közösségi segítő képzés (folyamatban)

Coaching & Love Academy – Sport Coach felnőttképzés

NLP Intézet – NLP Practitioner tanfolyam

Fontosnak tartom az eredményeket, helyezéseket, de számomra az végsősoron inkább „csak” egy visszajelzés, hol is állunk a céljaink eléréséhez vezető úton, miben kell esetleg változtatnunk, többet hozzáraknunk vagy elengednünk. Szerintem a sportban elérhető legnagyobb eredmény, ha folyamatosan fejlődünk és törekszünk arra, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból. Fontos, hogy mindezt örömmel tegyük, hiszen valamikor régen ezért kezdtük el és a legnagyobb teljesítményt is így tudjuk kihozni magunkból.

Munkám során a tudományra, általam szakmainak hitelesnek vélt szakemberekre és önmagam tapasztalataira, intuícióira támaszkodok.

Kedvenc témáim az önbizalom, a belső motiváció, a csoportdinamika és a „soha nem adom fel” szemlélet kialakítása. Érdeklenek a sorsszerű összefüggések és a családi dinamikák hatásai a sportoló tehetségekre.

Leggyakrabban olyan, 14-22 év közötti sportolók és az ő szüleik vagy edzőik keresnek fel, akiknek céljaik vannak, szeretnénk tanulni és fejlődni, viszont egy adott helyzetben megakadtak, és úgy ítélik meg, hogy egy független szakmai segítség az, ami segíthet nekik ezen az akadályon túllendülni. A coach képzés során tanult technikákkal és sok éves sportolói, valamint mentáltréneri tapasztalataimra alapozva olyan sportolóknak, sportoló gyerekek szüleinek és edzőknek kívánok segítséget nyújtani, akik szeretnék a sporthoz való mentális hozzáállásukat szakemberrel erősíteni, ezáltal fejlődni és elérni céljaikat.  

Gyakorlatiasan, életszerűen szeretem megközelíteni az elakadásokat, és a célokat. Fontosnak tartom, hogy bizonyítottan hatékony módszerek használata mellett, valódi személyiségemmel, humorommal, együttérzésemmel, őszinteségemmel oldott hangulatot alakítsak ki, amiben könnyű megnyílni és meglátni a problémák természetét és megoldását. Amikor én keresek szakembert, két dologra van szükségem: legyen jó a szakmájában és bánjon velem emberi módon. Ezekre törekszem én is.

Szakterületek

Sportolók:

„Ha elesel hétszer, kelj fel nyolcadszor is.”                                         Kínai közmondás

A legjobbak között, egyre nagyobb szerepe van, hogy ki mennyire felkészült mentálisan a megmérettetés napján. Mire gondolok ezalatt? Például teljesítménynyomás alatt is kihozza magából az aznapi legjobbját, fókuszált marad akkor is, ha például zavarja az ellenfél edzője vagy a szurkolók, nem engedi lehúzni a teljesítményét, ha neki vagy a csapattársainak nem úgy megy aznap a játék stb. Ráadásul egy fejben erős sportoló nemcsak önmagában nagy érték, de hullámhatást is képes kiváltani a csapatában.

A gondolatok révén alakulnak az érzések az érzések indítják el a cselekedeteket. Ezek nem csak egy irányba mozognak. Tehát egy negatív érzés kihatással lehet a cselekedeteinkre és egy cselekedet képes változtatni az érzéseken, gondolatokon. Az önismeret, majd a gyakorlatok által elérhető egy olyan állapotot, amiben képesek vagyunk tudatosan megfigyelni a saját belső történéseink -gondolataink, érzéseink, késztetéseink-, és ezekkel összhangban, vagy éppen ezekkel ellentétesen azt tudjuk tenni, ami számunkra értékes.

 

A változás általában nehéz. Főleg, ha régóta felvett szokásokat, viselkedéseket szeretnénk megváltoztatni. A változás azért nehéz, mert természetéből fakadóan mindig bizonytalansággal, feszültséggel jár együtt. Ilyenkor ellenállunk az újnak, és ragaszkodunk a régi biztonságához, hogy ezáltal csökkentsük belső nehézségeinket.

 

Akkor érdemes felkeresned, ha

  • úgy érzed az izgulásod, félelmeid rontják a teljesítményedet;
  • úgy érzed, hogy nincs önbizalmad;
  • huzamosabb -több, mint 6 hét- ideje kedvtelenül jársz edzésre;
  • félsz a sérüléstől vagy abból épülsz fel épp;
  • szeretnél egy külső visszajelzést a személyiségedről, viselkedésedről, szeretnéd jobban megismerni önmagamat;
  • szeretnéd elkezdeni felépíteni a sportoló karrier utáni életedet.

Család:

Ha megbíznak benned, az nagyobb elismerés, mint ha szeretnek”                     George Macdonald

A család szerepe, hogy utat mutasson és védjen. Amennyiben igazán nehéz kihívásokkal, feladatokkal akarunk megbirkózni, ahhoz nagy mennyiségű lelkierőre lesz szükség. A támogató család növeli a fiatal sportoló figyelmi erőforrásait, ezáltal megkönnyíti a nehéz feladatok elvégzését.

A családi környezet megadhatja a tudást, hogy a képesség kibontakozhasson, a motivációt, hogy csinálja, a fegyelmet, vagyis olyan viselkedési normákat, hogy megfelelő szinten kitartóan eddze magát, figyelme a tehetségét fejlesztő feladatokon összpontosuljon.

Sok tehetséges sportolóról tudjuk, hogy nehéz családi körülmények közül került ki a legjobbak közé. Ebből kiindulva egy tehetség kibontakozása nem kizárólag a családon múlik, inkább a lelki energia hatékony befektetésén, amiben viszont egy megfelelően támogató család egyértelműen növeli az esélyeket.

Akkor érdemes felkeresned szülőként, ha:

  • sportoló gyereked edzéseken nagyon ügyes, de versenyhelyzetben szorong vagy túlságosan izgatott;
  • rendszeresen veszekszel a gyerekeddel, nem találod vele a közös hangot;
  • nagyon zárkózott a csapatársakkal szemben;
  • a nagyon ügyesek vagy a jóval gyengébbek ellen jól teljesít, ám a hasonló szinten lévőkkel szemben alulmarad;
  • dühkitörései vannak;
  • hullámzó a sport iránti érdeklődése;
  • kerüli az erőfeszítést igénylő feladatokat.

Mi történik nálam, amikor 18 éven aluli sportolóval dolgozom együtt?

A bejelentkezést követően először a szülővel (vagy mindkét szülővel) beszélek. Ez alkalommal a gyerekkel kapcsolatos nehézségek részletes megbeszélése történik, amit egy beszélgetés követ a gyerek tehetségének kibontakozásával kapcsolatos legfontosabb mutatóiról. A gyerekkel a következő alkalommal ismerkedek meg. A bizalmi légkör kialakítását követően különböző játékos feladatok, tesztek segítségével felderítem a problémát. E szakasz lezárása után ismét szülőkonzultációra kerül a sor, amely során megosztom a szülővel a tapasztalataimat és a tesztek eredményeit, majd javaslatokat teszek a probléma enyhítésére, rendezésére. Ilyenkor adhatok nevelési tanácsadást a szülőknek, javasolhatok rendszeres mentáltréning foglalkozást a gyereknek, illetve szükség esetén javasolhatok más szakembert.

Klubok, sportszervezetek fejlesztése

„Annál erősebb egy csapat kifelé, minél jobban megtudja oldani a belső konfliktusait.”

Ismeretlen szerző

3 szinten tudunk együttműködni a sportszervezetfejlesztés során:

  1. sportolóval (négyszemközti konzultáció a sportoló és köztem)
  2. a vezetők és vezetés (egyéni és csoportos konzultáció a vezetés és
    köztem)
  3. a csapaton belüli kapcsolatok fejlesztése (tréning vagy workshop keretein
    belül fejlesztünk olyan sikeres csapatdinamikához elengedhetetlen
    feltételeket, mint az együttműködés, elkötelezettség, csapategység vagy
    játékos és vezető közti kapcsolat)

Referenciák

Árak

A 18 év alatti sportolóknak 15.000 Ft/50 perc a díj.

A 18 év feletti sportolóknak 18.000 Ft/50 perc a díj.

A 18 év alatti sportolók szüleinek 20.000 Ft/50 perc a díj.

A  sport szervezetek részére egyedi megállapodás szerint történik a díjazás.

Az első konzultáció minden esetben ingyenes.

Kapcsolat

Foglalj időpontot

Várlak Budán, a nyugodt és csendes II. kerületben.
Időpontkéréshez a következő elérhetőségeken tudod felvenni velem a kapcsolatot.

A konzultáció helyszíne Budapest diszkrét és kellemes 2. kerületben van. A környéken könnyű és ingyenes parkolási lehetőségeket találsz. Tömegközlekedéssel a Szél Kálmán tértől az 56/56A/61-es villamossal megközelíthető. Külföldön vagy vidéken élőkkel Skype-on, Microsoft Teamsen vagy Messengeren folynak az ülések. Sport mentáltréneri szolgáltatással kapcsolatban vedd fel velem a kapcsolatot e-mailen, vagy telefonon. Tedd fel nyugodtan a kérdéseid a lehetséges időpontokkal, módszerekről, vagy a helyszínnel kapcsolatban.

Feliratkozás hírlevélre

Készítette: OpenOnline 2022